Közel és távol

403 nap után átadták a Széll Kálmán teret

Budapest ikonikus közlekedési csomópontját, a Széll Kálmán teret 403 napos átépítés után adták át. Kíváncsi voltam milyen lett az 5,3 milliárd forintos beruházás eredménye. 

 

Budapest16_157

 

A teret én sokáig Moszkva térként ismertem, így gyakran még ma is nehezemre esik a Széll Kálmán térnek hívni. Budapest és a budai oldal egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontját sokan régi divatos becenevén Kalefnek hívják. A térnek 1926-ban még nem volt külön neve, gödörként emlegették, az itt lévő agyagbánya után. 1929-ben nevezték el Széll Kálmánról, Magyarország egykori miniszterelnökéről. A Kalef a Kálmán név becéző alapjából vált közismertté.

 

Széll Kálmán tér_1926

Széll Kálmán tér 1926

1938 és 1941 közt építették ki a ma ismert jelentős forgalmi csomóponttá. A háború során jelentős károkat szenvedett.

 

Moszkva tér_1945

Moszkva tér 1945

1951-ben politikai indíttatásból átnevezték Moszkva térre, csak 2011-ben kapta vissza az eredeti nevét.

 

Moszkva tér_1952

Moszkva tér 1952

 

1972-ben a metró építéssel a forgalmat teljesen átszervezték. A régi kis épület, a „gomba” helyére ekkor emelték a metróbejárat legyező alakú betoncsarnokát, mely a tér arculatát máig meghatározza.

 

Moszkva tér_metró előtt

Moszkva tér a metró előtt

 

Moszkva tér_1973

Moszkva tér 1973 az új metró épülettel

 

A tér a környékbeliek, illetve hétvégén a kirándulók kedvelt találkozási helye, a nyolcvanas évektől pedig reggelente a „feketén” munkát vállalók gyülekezőhelye is lett, amit a pesti köznyelv „emberpiacként” emleget. Régi órája sok randi kezdetéről tudna mesélni.  A „kalefozzunk” jelentése: találkozzunk a Moszkva téri óra alatt volt. De ez már mind a múlté. 

 

moszkva_mti

Széll Kálmán tér a 2016-os felújítás után Forrás: MTI/Ruzsa István

 

A 403 napig tartó felújítás 5, 3 milliárd forintba került. A hivatalos közlemény szerint 700 négyzetméter zöldfelületet hoztak létre csak nem 200 fa, több mint 32.000 cserje, 10.000 virág elültetésével. A megújult téren kevés zöldet látunk, a növényeket tér szélére a rézsűre ültették. A növények és az öntözésükhöz szükséges csövek is helyükön voltak és láthatóan a járókelők is elégedettek voltak a látvánnyal.

 

Budapest16_151

 

Budapest16_156

 

A hivatalos átadás előtt 3 héttel jártam a téren, akkor láthatóan még folyamatban volt néhány munka.

 

Budapest16_165

 

Budapest16_166

 

A tér szerkezete már látszott, működött a szökőkút a gyerekek örömére. Állt az új óra, bár a hőmérője jó 10 fokkal többet mutatott és senki nem várakozott alatta egy szál vörös rózsával a kezében a kedvesére várva.

 

Budapest16_171

 

Budapest16_169

 

Fekete munkára várakozók nem voltak, a kevés pad egyikén szívesebben láttam volna szerelmes párt vagy unokájának mesélő nagyit.

 

Budapest16_173

 

Biztos így modern és európai a tér, de  szívem szerint sokkal több zöldet látnék itt. Az átalakulással a tér továbbra is megmaradt rideg beton mostrumnak, ami tényleg csak arra szolgál, hogy a napi rohanásban átrobogjunk rajta. Nem ad módot arra, hogy egy kicsit lelassítsunk, rácsodálkozzunk a virágokra, megpihenjünk az árnyas fák alatt. Talán majd a legközelebbi átalakításnál… 

Régi fotók forrása

Tetszett a cikk? Megköszönöm, ha megosztod, lájkolod.  ♥

 

Közel és távol Facebook oldal     Közel és távol csoport
Közel és távol Facebook oldal    
Szeretnél hasonló bejegyzéseket olvasni? Gyere és lájkold a Közel és távol Facebook oldalt     Bemutatnád merre jártál? Csatlakozz Közel és távol – utazást kedvelők Facebook csoportunkhoz.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!